Vergelijkingstest tussen 4 semi-lage ligfietsen
  • Flevobike Fifty-fifty
  • Challenge Hurricane
  • Optima Lynx
  •  

    september 1999, door Marc Dirkx en Fokke de Boer

    Disclaimer: Dit is geen professionele test, maar slechts een subjectieve vergelijkingstest van twee mensen die op zoek zijn naar een nieuwe ligfiets.

     Achtergrond

    Wij, Fokke de Boer en Marc Dirkx, zijn beide zoekende naar een nieuwe ligfiets. Fokke heeft voorheen een Flevo-trike en een bike bereden, Marc heeft een Condor bevlogen. Fokke gebruikte zijn ligfiets voornamelijk voor korte ritjes van en naar zijn werk en naar de stad. Marc gebruikte zijn fiets als woon-werkfiets (20 km vv). Daarnaast maken we in het weekend wel eens toertochtjes. Nu we beide een tijdje ligfietsloos zijn, zijn we toch weer op zoek naar dat speciale gevoel. Dus op zoek naar een nieuwe fiets.

    Selectie

    Na al een groot aantal ligfietsen geprobeerd te hebben, hebben we beide een voorkeur voor een wat lagere ligfiets die toch redelijk allround is te gebruiken. De echte lage racers zien we niet zo zitten, omdat die in de stad toch niet zo praktisch lijken. Hogere fietsen lijken minder snel, maar geven je daarentegen wel een goed overzicht in het wat drukkere stadsverkeer. Echter de (voor Marc te) hoge (geveerde) Condor heeft hem doen besluiten om naar een andere fiets op zoek te gaan.

    Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat we op zoek zijn naar een semi-lage fiets (zithoogte 35—50 cm) met een korte wielbasis, een bovenstuur en het liefst twee gelijke wielen (20 inch). Uit het grote aanbod van fietsen hebben we in eerste instantie onze keus op de M5 20-20, de Flevo Fitfy-fifty, de Challenge Hurricane en de Optima Dolphin laten vallen. Deze fietsen wilden we gaan proefrijden. Helaas bleek op de dag dat we zouden gaan proefrijden de Dolphin niet beschikbaar en hebben we deze verruild voor een Lynx. Deze heeft een langere wielbasis en een 26" achterwiel. De geometrie en het rijgedrag van deze twee fietsen is nagenoeg gelijk volgens de Liggende Hollander. Naast deze door ons geselecteerde fietsen zijn er nog vele andere modellen, meestal met een 26" achterwiel, die ook aan deze specificaties voldoen. Dit zijn onder andere de M5/Speedliner Blue glide, de Challenge Wizard en de Focus, de Rainbow Longo (lange wielbasis) en de Nazca van ICW.

    De fietsen

    De tijd dat ligfietsen ietwat oubollige fietsjes waren is nu wel definitief voorbij. Misschien valt de Alleweder nog in deze categorie, maar ook weer niet. De grotere ligfietsbouwers zijn allemaal zeer serieus met hun vak bezig. De afmontage blijft in vergelijking met een trendy racefiets of mountainbike nog wel wat achter. Echter hoe groot is nu echt het verschil tussen een groep van 300 gulden en eentje van 1000 piek? Daarnaast zijn bijna alle onderdelen later te vervangen door duurdere indien je dat zou wensen. De dikke ronde buis met uitschuifstuk lijkt nu de standaard te zijn geworden en dat wordt bij alle door ons geselecteerde fietsen toegepast. De prijs van alle fietsen ligt net onder de 3000 gulden. De afmontage verschilt nog wel, spatborden en dragers zijn niet altijd standaard aanwezig.

    Bij Challenge krijg je voor dat geld een Hurri inclusief een sportdrager en spatborden, verstelbaar stuur en stoeltje, de keuze uit een 3x7 naaf of een standaard 8 versnellingsfiets met 65 tanden voorop, en een hydraulische demper. De kleur is rood en soms kun je bij een speciale actie een andere kleur bemachtigen. Naast de standaard Hurri is er ook een luxe welke een aluminium frame heeft en volgens eigen specificaties opgebouwd kan worden. Op de foto een zwarte aluminium DeLuxe versie.
    Bij M5 krijg je een CrMo fiets met een kleine drager, een elastomeer vering, een voor- en achterderailleur, geen stuur- of stoelverstelling, en geen spatborden. De kleur is blauw. Onlangs heeft M5 de geometrie van deze fiets enigszins gewijzigd waarbij de trapas iets lager is geplaatst.
    Bij Flevobike krijg je een Fifty-fifty met hydraulische vering, een 3x7 naaf, spatborden, geen stuur —of stoelverstelling, en geen drager. De kleur is geel, rood of zwart. Flevobike biedt een klein aantal opties. Op de foto een, tegen meerprijs leverbare, blauwe fiets.
    Bij Optima heb je voor nog geen 3000 gulden een Lynx in Eco uitvoering met spatborden, een stoel- en stuurverstelling, een aluminium frame, 8 versnellingen zonder voorderailleur, een hydraulische demper maar geen drager. De kleur is zwart, rood, geel of blauw. Naast de Eco zijn er vele andere mogelijke uitvoeringen verkrijgbaar.

    Eerste indruk

    Op het moment dat je besluit een ligfiets te gaan proberen, ga je je meestal eerst oriënteren op de fietsen in kwestie. Op basis van beschrijvingen en foto’s van de bouwers krijg je een eerste indruk van zo’n fiets. Ervaringen van andere fietsers geven je een idee over hoe andere mensen zo’n fiets ervaren. Eerste indrukken kunnen al zover gaan, dat je eigenlijk al een keuze hebt gemaakt zonder dat je op een fiets hebt gezeten, laat staan gereden. Laten we hieronder enkele van onze eerste indrukken de revue passeren.

    Na al deze zeer subjectieve eerste indrukken wordt het tijd om maar eens echt op een aantal fietsen te springen.

    De vergelijking

    Op een mooie dag in september zijn we naar de Liggende Hollander in Eindhoven getogen. Helaas bleek dat de Optima Dolphin nog niet terug was. We hebben die ochtend de Hurri en de Lynx meegenomen. Omdat we beide bijna even lang zijn (1m78 versus 1m81) konden we de fietsen zonder gereedschap uitwisselen. Dit maakte het heel eenvoudig om wat vaker van fiets te wisselen. Die ochtend hebben we een stuk van de Mortelen route gevolgd met aansluitend nog een stukje door Eindhoven. Naast de indrukken tijdens het rijden hebben we de fietsen ook met behulp van een checklist beoordeeld. ’s Middags hebben we beide fietsen verruild voor een 20-20 en een Fifty-fifty. Die middag zijn we via Son naar Gerwen gereden en weer terug naar Eindhoven. Deze keuze maakte het niet mogelijk om bijvoorbeeld de Hurri te verwisselen voor een 20-20. Op het eind van de middag hebben we nog wel even de fietsen van die ochtend kunnen berijden.

    Resultaat

    In het overzicht staan allereerst enkele technische gegevens van deze ligfietsen. Deze zijn niet door ons zelf gemeten maar hebben we ‘gejat’ van Twigt. Vooral het referentie gewicht is in dit overzicht opmerkelijk. Dit gewicht is gebaseerd op een standaard ligfiets, d.w.z. zonder spatborden, standaard, 3x7 naaf, maar inclusief een drager. Het is vooral opmerkelijk dat de gemeten gewichten nogal afwijken van de opgegeven gewichten door de bouwers. De overige maten komen wel redelijk overeen. Dus het lijkt erop alsof ze (de bouwers) wel een goede duimstok hebben, maar geen goede weegschaal. De 20-20 is het lichtste fietsje van deze vier. De Fifty-fifty is 3 kilo zwaarder dan de 20-20 en zelfs de aluminium Lynx is 2 kilo zwaarder dan de 20-20. De Hurricane heeft veruit de laagste zithoogte. De 20-20 en de Fifty-fifty zijn vergelijkbaar, terwijl de Lynx en ook de Dophin weer net iets hoger zitten. Overigens is de geometrie van de 20-20 en de Fifty-fifty vrijwel gelijk. De trapas van de 20-20, en dientengevolge de beenhoogte (verschil trasas - zithoogte), zit bij de 20-20 het hoogste. Echter deze is onlangs verlaagd (zie website van M5). De Lynx heeft de langste wielbasis en is veruit de langste fiets. Dit kan een probleem zijn bij het opbergen in een schuurtje.

    De uitrusting is overgenomen van de specificaties zoals de bouwers deze op hebben gegeven. Het kan natuurlijk zo zijn dat deze in voorkomende gevallen afwijken van hetgeen in ons overzicht staat. Daarnaast is het soms mogelijk om de uitrusting van de fiets aan te passen. De prijs kan dan wel behoorlijk oplopen. Qua uitrusting is de Hurricane behoorlijk compleet, maar is bijvoorbeeld alleen in rood verkrijgbaar. Het is echter zeer moeilijk om de fietsen te vergelijken op dit aspect. De afmontage verschilt nogal sterk en persoonlijke voorkeuren zullen zeker een rol spelen. De een vind een naafversnelling handig terwijl de ander juist geen naafversnelling wil hebben. Evenzo geldt dit voor het gebruikte materiaal voor het frame of het type remmen. In feite doen deze fietsen niet veel voor elkaar onder. En aangezien ze nauwelijks in prijs verschillen maakt dit de vergelijking heel wat makkelijker.

    Op de weg blijkt al snel een opmerkelijk verschil tussen de Hurricane en de Lynx. De Hurri is een echte opschieter terwijl de Lynx zich heel wat moeilijker laat accelereren. We kunnen dit niet helemaal verklaren en qua gewicht en stijfheid doen deze fietsen niet veel voor elkaar onder. Is de lage zit van de Hurricane het antwoord? De Fifty-fifty en de 20-20 lijken er qua snelheid een beetje tussenin te zitten. De veel besproken nerveusiteit van de Hurri valt eigenlijk wel mee, hetgeen misschien komt door het wat smallere sportstuurtje. Alle fietsen voelen enigszins nerveus aan. Zeer waarschijnlijk komt dit doordat wij fietsen met onderstuur gewend zijn, die in het algemeen minder nerveus zijn. Een klapstuur is naar onze mening onmisbaar op een ligfiets. Waarbij de klemconstructie van de Hurri wat meer in de smaak valt dan de nokconstructie van de Lynx. Een klapstuur vergemakkelijkt daarnaast het op- en afstappen en geeft je de mogelijkheid om af en toe van positie te veranderen.

    De stoel van de 20-20 en de Lynx vallen in positieve zin op. Deze zitten heerlijk, ondanks het feit dat de stoel van de 20-20 niet verstelbaar is. De kuipstoel van de Fifty-fifty vinden we niet prettig en de zithoek (niet verstelbaar) lijkt te klein. De stoel van de Hurricane is acceptabel, maar niet perfect. De hydraulische vering op de Lynx en de Hurricane doen hun werk goed, terwijl de hydraulische vering op de Fifty-fifty veel minder effectief voelt. Op klinkerwegen kwam deze snel in resonatie hetgeen niet echt prettig aanvoelt. Zelfs de elastomeervering van de 20-20 voldeed in dat geval beter. De 20-20 was geen stille fiets. Op basis van zo'n test is het moeilijk te beoordelen of dit structureel is, of dat dit exemplarisch is. De derailleur stond toch goed afgesteld. Mogelijk is het gebruik van een hele korte kettingbuis op de 20-20 hiervan de oorzaak. Het uitzicht op de Hurricane valt mee. Het is mogelijk om door de ruiten van auto's te kijken, hetgeen het uitzicht vergroot. Bij de overige fietsen is dit helemaal geen probleem.

    In het overzicht hebben we een aantal aspecten opgenomen en zijn de fietsen hierop gescoord. Dit is een zeer subjectieve indicatie van hetgeen wij van deze fietsen vonden. De stijfheidsmeting maakt dit al duidelijk. Dit hebben we gemeten door de fiets van achteren beet te nemen en van links naar rechts te bewegen. Dit is de zwabberindex! Over het algemeen waren we redelijk eensgezind bij het toekennen van de punten, behalve op het aspect Design, maar niets is zo subjectief als design. Qua comfort en rijgedrag hadden we nauwelijks afwijkende ervaringen.

    Het laatste blok in het overzicht bevat een aantal aspecten over het mogelijke gebruik van deze fietsen. Eenieder heeft het recht om hier geheel andere meningen over te hebben. De Hurricane lijkt ons wat meer geschikt als ' racefiets' voor snelle forensen, terwijl de Lynx zich meer leent als vakantiefiets of voor in de stad. De 20-20 en de Fifty-fifty zijn meer allround. Dit neemt niet weg dat je met een Hurri ook veel plezier kun hebben in de stad en dat je de Lynx ook voor sportieve toertochten kunt gebruiken.

    Tenslotte hebben we een rapportcijfer aan de fietsen gegeven. Moeten we dit doen? In eerste instantie hebben we de fietsen voor onszelf aan een test onderworden omdat we een ligfiets willen kopen die naar onze mening het beste is en het beste past bij ons gebruiksdoel. Maar indien we toch zo'n test doen is het natuurlijk ook best wel leuk om onze ervaringen en ideeën met andere te delen. Tenslotte is dit een zeer populaire categorie van fietsen, waar vaak vragen over worden gesteld. Dus je moet je vooral niet laten beïnvloeden door ons rapportcijfer en onze keuze. Misschien vind je bepaalde aspecten van een fiets veel belangrijker in vergelijking met onze voorkeuren. Uiteindelijk vonden wij de Hurricane de meest geschikte fiets voor ons doel: redelijk comfortabel, snel en netjes afgewerkt. De 20-20 was naar onze mening een goede tweede. De Fifty-fifty viel vooral qua comfort een beetje tegen en de Lynx vooral qua snelheid. Daarnaast is de Lynx erg lang en daarom lijkt de Dophin meer geschikt dan de Lynx en moeten we die ook nog eens proberen.

    Rapport-cijfers

    Ervaringen (van andere ligfietsers)

    Hieronder hebben we een aantal statements van andere ligfietsers opgenomen.

    Hurricane:

    Lynx:

    Fifty-fifty:

    20-20:

    Dit overzicht maakt al meteen duidelijk dat elk mens (gelukkig) weer anders denkt over een bepaalde ligfiets. Op internet zijn nog vele andere ervaringen te lezen over deze en andere fietsen. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om specifieke vragen in de groep te gooien. Uiteindelijk moet je toch altijd zelf de potentiële kandidaten uitproberen om te kunnen bepalen welke fiets voor jouw doel het beste geschikt is.

    Bronnen

    Met www.ligfiets.net als intermediair hebben we gebruikt gemaakt van de volgende bronnen.